ایام الله دهه فجر
حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ چند سئوال از مقلدان نظر فقهی خود را در خصوص دعانویسی و عمل کردن به استخاره بیان داشتهاند.
متن سئوالات و پاسخهای این مرجع تقلید را به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر معظمله منتشر میکنیم.
* آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟
دريافت يا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکال ندارد.
* دعاهایی که نویسندگان آن ها ادعا میکنند که در کتاب های قدیمی دعا نقل شدهاند، چه حکمی دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعی معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمی دارد؟
اگر دعاها از ائمه اطهار(عليهمالسلام) نقل و روايت شده باشند و يا مضامين آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همان گونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به اين اميد که از معصوم(عليهالسلام) باشند، اشکال ندارد.
* آیا عمل به استخاره واجب است؟
الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد، ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
* بنا بر آنچه گفته میشود در کارهای خیر، نیازی به استخاره نیست. آیا در مورد کیفیت انجام آنها و یا در مورد مشکلات پیش بینی نشدهای که در خلال انجام آنها ممکن است پیش بیاید، استخاره جایز است؟ و آیا استخاره راهی برای شناخت غیب محسوب میشود یا اینکه فقط خدا از آن آگاه است؟
استخاره برای رفع حيرت و ترديد در انجام کارهای مباح است، اعم از اينکه ترديد در اصل عمل باشد يا در چگونگی انجام آن. بنابراين در کارهای خير که در آنها حيرت وجود ندارد، استخاره لازم نيست و همچنين استخاره برای آگاهی از آينده شخص يا عمل نمیباشد.
* آیا در مواردی مثل تقاضای طلاق یا عدم آن، استخاره با قرآن صحیح است؟ و در صورتی که شخصی استخاره کند ولی طبق آن عمل نکند، حکم چیست؟
جواز استخاره با قرآن يا تسبيح اختصاص به مورد خاصی ندارد، بلکه در هر امر مباحی که شخص راجع به آن ترديد و حيرت داشته باشد به طوری که قادر بر اتخاذ تصميم نباشد، میتوان استخاره گرفت و از نظر شرعی عمل به استخاره واجب نيست هر چند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.
* آیا استخاره با تسبیح یا قرآن در مسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جایز است؟
شايسته است انسان در اموری که میخواهد راجع به آنها تصميم بگيرد، ابتدا تأمل و دقت کند و يا با افراد با تجربه و مورد اطمينان مشورت نمايد و در صورتی که با اين کارها تحيّر او برطرف نشد، میتواند استخاره کند.
* آیا چند بار استخاره برای یک کار صحیح است؟
چون استخاره برای رفع حيرت است، بنابراين بعد از برطرف شدن حيرت با استخاره اول، تکرار آن معنی ندارد مگر آنکه موضوع تغيير کند.
* گاهی مشاهده میشود نوشتههایی که متضمّن معجزات امام رضا(علیه السلام) هستند با قرار دادن آنها بین صفحههای کتابهای زیارت که در زیارتگاهها و مساجد وجود دارند، در بین مردم توزیع میشوند و ناشر آنها هم در زیر آنها نوشته است که هر کس آن معجزهها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنویسد و در بین مردم توزیع کند تا به حاجت خود برسد، آیا این مطلب صحیح است؟ و آیا بر کسی که آنها را میخواند، واجب است که به درخواست ناشر عمل نماید؟
از نظر شرعی دليلی بر اعتبار اين امور وجود ندارد و کسی هم که آنها را میخواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنی بر نوشتن آنها نيست.
بیانات در دیدار شرکتکنندگان در «کنگرهى جهانى جریانهاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام»
بسماللهالرّحمنالرّحیم(۱)
الحمد لله ربّ العالمین و صلّى الله على سیّدنا و نبیّنا المصطفى الامین محمّد و آله الطّیّبین الطّاهرین المعصومین و على صحبه المنتجبین و التّابعین لهم باحسان الى یوم الدّین.
اوّلاً خوشامد عرض میکنم به میهمانان گرامى، حضّار محترم، علماى مذاهب گوناگون اسلامى که در این جلسه حضور پیدا کردید. و تشکّر میکنم از حضور فعّال و مفید شما در جلسهى دوروزهى این اجلاس بااهمّیّت. لازم میدانم از علماى بزرگ و فضلاى قم، مخصوصاً حضرت آیتالله مکارمشیرازى و حضرت آیتالله سبحانى تشکّر کنم که این فکر را ابداع کردند و عملى کردند و بحمدالله اقدام اوّلیّه را براى این کار انجام دادند؛ این حرکت باید ادامه پیدا کند. اجمالاً از بیانات گویندگان محترم در دو روز گذشته مطّلع شدم؛ بنده هم چند نکته را عرض میکنم:
اوّلاً این اجلاس براى پرداختن به جریان تکفیر است که یک جریان مضر و خطرناک در دنیاى اسلام است. این جریان تکفیر اگرچه تازه نیست و سابقهى تاریخى دارد، لکن چند سالى است که با نقشههاى استکبار و با پول برخى از دولتهاى منطقه و با طرّاحى و نقشهکشىِ سرویسهاى جاسوسى کشورهاى استعمارى - مثل آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستى - تجدید حیات کرده است و قوّت گرفته است. این جلسه، این اجلاس و این حرکت شما براى مقابلهى همهجانبهى با این جریان است؛ نه براى آن چیزى که امروز بهعنوان داعش شناخته میشود. جریانى که امروز به نام داعش شناخته میشود یکى از فروع شجرهى خبیثهى تکفیر است، همهى آن نیست. این فسادى که این مجموعه به راه انداختند، این اهلاک حرث و نسل،(۲) این ریختن خون بىگناهان، این بخشى از جرائم جریان تکفیر در دنیاى اسلام است؛ با این چشم باید نگاه کرد به این مسئله.
من قلباً متأسّفم ما [یعنى] دنیاى اسلام - که باید همهى نیروى خودمان را صرف کنیم براى مقابلهى با توطئهى رژیم صهیونیستى و این حرکتى که علیه قدس شریف و مسجدالاقصى انجام دادند که همهى دنیاى اسلام را بایستى به حرکت در بیاورد - امروز ناچاریم به گرفتارىهایى که استکبار در درون دنیاى اسلام بهوجود آورده مشغول بشویم؛ چارهاى نیست. در واقع پرداختن به مسئلهى تکفیر، چیزى است که بر علماى دنیاى اسلام و زبدگان و فرزانگان دنیاى اسلام تحمیل شده است؛ این را دشمن بهصورت مشکل دستساز وارد دنیاى اسلام کرده است و ناچاریم به آن بپردازیم، لکن مسئلهى اصلى، مسئلهى رژیم صهیونیستى است؛ مسئلهى اصلى، مسئلهى قدس است؛ مسئلهى اصلى، مسئلهى قبلهى اوّل مسلمین، مسجدالاقصى است؛ اینها مسائل اصلى است.
حرکت امام حسین(علیه السلام) برای اقامه حق و عدل و برهم زدن ظلم و بی عدالتی صورت گرفت و هدف از آن حاکم کردن دین خدا و ادامه راه پیامبران الهی بود و آنچه که از روایات بدست می آید این است که ائمه اطهار(علیهم السلام) جداً تلاش کردند تا نظام اسلامی را ایجاد و مستقر سازند و ما به برکت نهضت امام حسین و حفظ فرهنگ آن توانستیم نظام اسلامی را در جامعه مان به وجود آوریم.
آنچه امروز ما باید به آن توجّه کنیم، این است که مسئلهى غدیر یک مسئلهى اعتقادى است؛ شیعه و پیروان مکتب اهل بیت و مکتب امامت، به مسئلهى غدیر پایبندند؛ این پایه و اساس تفکّر شیعه است؛ بدون تردید، و جاى بحث نیست. کسانى که شبهه دارند و کسانى که بحث دارند، میتوانند در محافل علمى، در مجالس تخصّصى، بنشینند راجع به این بحث کنند؛ منطق شیعه قوى، حجّت شیعه حجّت قاطع و بدون تردیدى است؛ لکن این در زندگىِ عمومى مسلمانان، در همگامىِ مسلمانان با یکدیگر، در برادرى مسلمانان با یکدیگر، باید اثر نگذارد.
آنچه وظیفهى مسلمانان است - چه مسلمان شیعه، چه مسلمان سنّى - این است که با تحریک احساسات یکدیگر، به دشمن کمک نکنند؛ شیعه باید بداند که اگر چنانچه اختلاف و دعوا و حسّاسیّتبرانگیزىِ میان شیعه و سنّى تحریک بشود، دشمن مشترک، دشمن اصلى، سود خواهد برد، نباید اجازه بدهد؛ سنّى هم همینجور.
رهبر معظم انقلاب:
ملّت بايد بيدار باشد، تبليغاتچىهاى دشمن تبليغ ميكنند كه اگر ما در مقابلِ طرف مقابل تسليم شديم، همهى
مشكلا
ت اقتصادى و مانند اينها حل خواهد شد؛ اين خطا است.
همين دشمنيها، همين مخالفتها از اوّل انقلاب بود؛
اگر يك روزى هم جمهورى اسلامى عقبنشينى كرد و مسئلهى هستهاى همانطور كه آنها ميخواهند، حل شد ؛ خيال نكنيد مسئله تمام خواهد شد؛
نه،
بهانههاى ديگر را به تدريج پيش ميكشند.
۳۰ سال جلوتر از تاریخ
رهبر انقلاب:
در سال ۵۸ جوانان شجاع و مؤمن دانشجوى ما به سفارت آمريكا حمله كردند
و حقيقت و هويّت اين سفارت را كه عبارت بود از لانهى جاسوسى كشف كردند
و در مقابل چشم مردم دنيا گذاشتند.
آن روز جوانهاى ما اسم سفارت آمريكا را گذاشتند لانهى جاسوسى،
امروز بعد از گذشت سى و چند سال از آن روز، اسم سفارتخانههاى آمريكا در نزديكترين كشورها به آمريكا - يعنى كشورهاى اروپايى - شده است لانهى جاسوسى؛
يعنى جوانهاى ما سى سال از تقويم تاريخ دنيا جلو بودند.
منبع:
http://farsi.khamenei.ir
مقام معظم رهبری: سلطه های جهانی جز قوت و قدرت هیچ نمی فهمند و در برابر زبان قدرتی که آنان به کار میگیرند، با زبان قدرت باید سخن گفت.
در ادامه سلسله مباحث مبانی نظام اسلامی که از شماره پیشین به مبانی اندیشه های مقام معظم رهبری در حوزه روابط بین الملل پرداختیم، در این نوشته نیز به مولفه های نظام جهانی مطلوب از دیدگاه مقام معظم رهبری می پردازیم. وضعیت دیگری که می توان درباره روابط بین الملل ترسیم نمود، در آن ثبات و آرامش واقعی وجود داشته باشد و سعادت مادی و معنوی ملتها تامین گردد، رویکرد رئالیستی به روابط بین الملل در پی حفظ وضع موجود می باشد. به عبارت دیگر رسیدن به روابط بین الملل مطلوب، مستلزم ایجاد تغییر و دگرگونی در کارگزاران نظام بین الملل، فرآیندها و دستورالعمل های جهانی است. نظامی که در آن حقوق همه انسان ها رعایت شود و امکان همزیستی و روابط مسالمت آمیز واقعی فراهم گردد. حفظ وضع موجود به معنای برقراری ثبات و امنیت و توجه به نمودها است، وضعیتی که در بطن خود بی ثباتی را به همراه دارد. از سوی دیگر هم تغییر وضع موجود و یا ایجاد نظم نوین نمی تواند فی نفسه نظام بین الملل مطلوب محسوب گـردد و نظام بین الملل جدید باید ظرفیت های لازم را برای پاسخگویی به نیازهای بشری در سطح اجتماع جهانی دارا باشد. از دیدگاه مقام معظم رهبری تامین این هدف از طریق تحقق بخشیدن به آموزه های اسلام و اجرای عدالت امکان پذیر می باشد؛ لذا روابط بین الملل عادلانه می تواند الگوی مطلوب روابط بین الملل محسوب شود که به صورت خلاصه مورد بررسی قرار می گیرد.
خدای متعال برای ما رهبرانی قرار داده که با زندگی ساده خود برای ما الگو بوده اند .یکی از آنان حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) بود . پس از وی حضرت آیت الله خامنه ای نیز چون اوست . ایشان می فرمودند که :
« من وقتی ازدواج کردم همسرم از پدرش ، که فرش فروش بوده ، فرشی به عنوان جهیزیه به همراه داشته است که هنوز نیز، با وجود فرسودگی آن ، در منزل ما از آن استفاده می شود و بجز آن ، قالی دیگری در منزل نداریم . چند مرتبه اخوالزوجه ها گفته اند که این قالی نخ نما شده و خواسته اند که آن را عوض کند ولی من اجازه نداده ام . اصلا در طول زندگی خود ، نه قالیچه ای خریده ام و نه فرشی به خانه اضافه کرده ام ، حتی آنها را تبدیل به احسن نیز نکرده ام . من در طول این دوران یک مرتبه گوشت تازه نخریده ام ، کوپن گوشت سردی که همه مردم از آن استفاده می کردند ما نیز از آ ن استفاده می کردیم ، مگر آنکه گوشت نذری می آوردند . سایر مایحتاج زندگی مثل پنیر، نفت و کره نیز به همین صورت تهیه می شود ».
این زندگی رهبر ماست که در بالاترین مقامات این کشور قرار دارد و در طول زندگی خود، زندان، شکنجه ، تبعید و بسیاری گرفتاریهای دیگر را به جان خریده و برای خدمت به اسلام به عنوان فردی شایسته مشغول انجام وظیفه است .
آیت الله مصباح یزدی ،کتاب مباحثی درباره حوزه، ص :215